Více
    8.6 C
    Czech
    Pondělí 5. května 2025

    Evropští novináři se bojí o budoucnost médií. Pandemie je nutí zvyšovat si svou kvalifikaci

    Průzkum skupiny Worldcom Public Relations Group naznačuje, že odvětví žurnalistiky čekají dlouhodobé změny.

    Téměř polovina (48,9 %) evropských novinářů cítí určité nebezpečí ze ztráty zaměstnání, přičemž 16 % uvádí, že toto riziko je značné, uvádí nedávný průzkum globální skupiny komunikačních agentur Worldcom Public Relations Group. Jediným českým členem skupiny je PR agentura PRAM Consulting. Realizaci průzkumu měla na starost skupina Worldcom’s Youth Group skládající se z mladých profesionálů v oblasti PR a komunikace z partnerských agentur Worldcom v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika).

    Skupina Worldcom’s Youth Group čítá 32 zástupců agentur Worldcom z regionu EMEA, kteří k dokončení průzkumu pozvali novináře ze 14 zemí. Českou republiku reprezentují ve skupině dvě zástupkyně agentury PRAM Consulting. Na otázky v dotazníkovém šetření odpovídalo 454 novinářů pracujících v různých odvětvích po celé Evropě. Položené otázky se týkaly dopadu pandemie COVID-19 na jejich práci a budoucnost žurnalistiky.

    Méně než třetina (32 %) novinářů se domnívá, že jejich čtenáři, diváci a posluchači si od začátku udržují velký zájem o zprávy týkající se probíhající pandemie. Zatímco v únoru a březnu, kdy se virus COVID-19 začal rychle šířit, byl zájem o informace enormní, od té doby výrazně poklesl. 22 % respondentů uvedlo, že lidé se o zprávy týkající se pandemie zajímají v závislosti na počtu případů v konkrétní zemi; pozornost publika je podle nich vyšší v době, kdy se chystá zavedení nových omezení.

    Při pohledu do budoucnosti asi tři čtvrtiny (75,6 %) dotazovaných novinářů věří, že svět se nevrátí po pandemii COVID-19 do zajetých kolejí co se týče dosavadního způsobu práce. Změny v každodenním životě, které způsobila pandemie (např. práce z domova) zůstanou s největší pravděpodobností dlouhodobé, což podpoří myšlenku, že žijeme v „novém normálu“. Čeští novináři vnímají velké nejistoty, které se týkají jak budoucnosti jejich pracovního místa, tak budoucnosti jednotlivých typů médií.

    Důsledkem vládních omezení a lockdownů byla digitální transformace, které se musel přizpůsobit každý průmysl, aby přežil. Žurnalistika a mediální sektory nejsou výjimkou. Téměř tři čtvrtiny (73,3 %) respondentů se domnívají, že tištěná média zasáhla kvůli pandemii zničující rána. Přestože přechod z tisku na digitál začal již dávno před pandemií, koronavirus ho výrazně urychlil. Více než 83 % novinářů vidí budoucnost žurnalistiky v online obsahu, sociálních médiích a podcastech a online video obsahu.

    V reakci na tuto rychlou změnu mediálního prostředí, se mnoho respondentů snaží hledat další práci pomocí získávání nových dovedností, rozšiřování svých znalostí a vymýšlení nových způsobů, jak oslovit své publikum.  Přibližně 43 % respondentů si zvyšuje kvalifikaci v naději, že si naleznou nové zaměstnání či vyzkouší práci na volné noze. 

    „Chtěli jsme využít naše místní znalosti v kombinaci s mezinárodními odbornými zkušenostmi v regionu EMEA, abychom se dozvěděli více o současné situaci v oblasti žurnalistiky. Obdrželi jsme odpovědi téměř 500 novinářů, což je s ohledem na tuto dobu vysoké číslo. Průzkum je výjimečný tím, že byl zcela pod taktovkou Worldcom’s Youth Group, talentovanou skupinou mladých PR profesionálů, kteří neustále hledají cesty, jak si prohloubit znalosti o naší profesi i médiích,“ řekl Jiří Kroulík, Account Director ve společnosti Pram Consulting, který je v České republice odpovědný za program „Mladých profesionálů Worldcom“. 

    Metodologie 

    Worldcom Public Relations Group je mezinárodní síť nezávisle vlastněných komunikačních agentur se 132 členskými agenturami ve 49 zemích na 6 kontinentech. 

    Průzkum byl navržen tak, aby zkoumal vliv pandemie COVID-19 na žurnalistiku v Evropě. Novináři z různých odvětví a prostředí obdrželi otázky týkající se oblastí, jak pandemie ovlivnila jejich práci a budoucnosti mediálního prostředí. Průzkum byl rozeslán novinářům ve 14 různých zemích 1. října 2020, přičemž lhůta pro přijímání odpovědí byla stanovena na 31. října 2020.

    Seznam zúčastněných zemí: Belgie, Bulharsko, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Irsko, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Slovensko, Jihoafrická republika, Španělsko, Spojené království. (Jihoafrická republika byla jedinou zapojenou mimoevropskou zemí.)

    Sledujte nás na sítích

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.