Více
    10.3 C
    Czech
    Úterý 15. října 2024

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    • British Council a Research Institute of Digital Innovation in Learning provedly průzkum mezi 1348 učiteli angličtiny z celého světa. Ptali se jich, jak využívají AI při své práci a jaký je jejich názor na to, jak AI používat.
    • 54 % respondentů se necítí být dostatečně vyškoleno a 51 % vyjadřuje skepsi ohledně toho, že umělá inteligence dokáže učit angličtinu bez učitele.
    • Učitelé nejčastěji využívají aplikace pro výuku jazyků – 24 % z nich ale tvrdí, že nepoužívají žádné nástroje AI.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Průzkum, který je součástí výzkumu s názvem Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future, obsahuje odpovědi 1348 učitelů angličtiny ze 118 zemí a regionů celého světa ohledně toho, jak využívají AI při výuce angličtiny. 1112 z nich se také vyjadřuje k 13 výrokům na toto téma.

    V souladu s potřebou pokračovat ve studiu jazyků navzdory nástupu AI, 70 % učitelů souhlasí s tím, že by studenti měli být schopni psát v angličtině bez využití nástrojů AI.

    Pokud jde o roli učitelů v novém vzdělávacím prostředí, 51 % dotázaných se vyjadřuje skepticky k tomu, že AI dokáže do roku 2035 vyučovat angličtinu bez učitele, a klade důraz na úlohu učitele –jako člověka.

    80 % dotázaných také poukazuje na potřebu vývoje umělé inteligence, která by umožnila výuku různých variant angličtiny po celém světě, přispěla by k inkluzivitě a realističnosti výuky jazyků a snížila by problémy se standardizací a efektivitou, které znepokojují učitele.

    Z neutrality, kterou učitelé vyjádřili ve velké většině výroků v průzkumu, vyplývá podle odborníků nejistota, kterou vyvolává nástup umělé inteligence ve výuce anglického jazyka. Ve skutečnosti si pouze 20 % myslí, že jsou dostatečne vyškoleni pro používání AI při výuce, a 54 % se cítí být nedostatečně vyškoleno. Důležitých 27 % respondentů zůstává neutrálních, což svědčí o možné nejistotě ohledně potřebného školení v oblasti umělé inteligence.

    Nástroje a využití umělé inteligence při výuce angličtiny

    Kromě názorů oslovených učitelů jsou v rámci průzkumu Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future informace o tom, jak 1348 učitelů angličtiny ze 118 zemí a regionů využívá AI při výuce angličtiny.

    Učitelé využívají nejčastěji tyto nástroje AI: aplikace pro výuku jazyků (48 %), AI pro generování jazyka (37 %) a chatboty (31 %). Významných 24 % dotázaných však uvádí, že nepoužívá žádný z uvedených typů nástrojů AI.

    Učitelé používají AI nejčastěji k těmto účelům: 57 % k přípravě materiálů, dále k procvičování jazyka se studenty (53 %) a k přípravě lekcí (43 %). Nicméně 18 % dotázaných uvedlo, že AI nevyužívá vůbec – to může opět souviset s nedostatečným školením v oblasti AI a nejistotou ohledně jejího dopadu na současnost a budoucnost výuky anglického jazyka.

    Co je Artificial Intelligence in English language teaching

    V průzkumu Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the futureodborníci na vzdělávací technologie z British Council a z Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA) zkoumají,jak se AI využívá při výuce angličtiny (ELT) a také při jejím učení po celém světě.

    Tato zpráva – první svého druhu – se skládá ze tří částí: přehledu literatury, průzkumu a kvalitativních rozhovorů. Zahrnuje hloubkovou analýzu toho, jak se AI v současné době využívá při výuce angličtiny (ELT), na co se zaměřuje současný výzkum a jak se učitelé a další klíčové zúčastněné strany staví k nástupu a zavádění rychle se rozvíjejících technologií AI.

    Z výzkumu vyplynulo, že je velmi důležité rozvíjet gramotnost učitelů a žáků v oblasti umělé inteligence. V publikaci jsou také popsány etické problémy spojené s tím, jak AI využívat a jak ji regulovat. Ze zprávy také vyplývá, že pedagogové mají sice určité obavy, ale zároveň jsou nadšeni a plni naděje. Dá se říct, že učitelé se obecně neobávají, že by je v blízké budoucnosti mohly nástroje AI nahradit.

    Ve zprávě se uvádí, že AI může přinést nové příležitosti pro výuku a učení, ale také to, že hrozí prohloubení existujících nerovností v globálním vzdělávání. Ukázalo se, že AI používá při výuce zastaralou teorii výuky. V datech, která se používají k učení systémů AI, se také objevuje předpojatost.

    Co je British Council

    British Council je britská mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti. Snažíme se podporovat mír a prosperitu – pomáháme lidem ve Spojeném království i v zemích po celém světě navazovat kontakty, budovat porozumění a důvěru. Děláme to tak, že se věnujeme umění a kultuře, vzdělávání a anglickému jazyku. Pracujeme s lidmi ve více než 200 zemích a územích a působíme ve více než 100 zemích. www.britishcouncil.org

    Další informace o projektu „Future of English“: Zprávu „Global Perspectives“ najedete na www.britishcouncil.org/future-of-english

    Sledujte nás na sítích

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA)

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro region EMEA. Daniela přichází ze společnosti Lenovo, kde pracovala od roku 2020 jako ředitelka marketingu pro spotřebitele a teritoria v regionu EMEA a globální ředitelka marketingu pro prémiové spotřebitele. Daniela Idi přináší na tuto pozici bohaté zkušenosti, neboť posílila marketingovou nabídku společnosti Lenovo pro spotřebitele, vybudovala prémiovější hodnotu společnosti a urychlila obchodní růst ve všech nabídkách produktů a služeb.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA)

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro region EMEA. Daniela přichází ze společnosti Lenovo, kde pracovala od roku 2020 jako ředitelka marketingu pro spotřebitele a teritoria v regionu EMEA a globální ředitelka marketingu pro prémiové spotřebitele. Daniela Idi přináší na tuto pozici bohaté zkušenosti, neboť posílila marketingovou nabídku společnosti Lenovo pro spotřebitele, vybudovala prémiovější hodnotu společnosti a urychlila obchodní růst ve všech nabídkách produktů a služeb.