Více
    6.6 C
    Czech
    Pondělí 26. února 2024

    Digitalizace účetnictví v Česku pokulhává. V oboru panuje vysoká konzervativnost, shodují se odborníci

    Zatímco ve skandinávských zemích dosahuje podíl digitalizovaných dokumentů až 75 procent, české účetnictví za lídry mezi zeměmi Evropské unie zaostává. Většina byznysmenů i účetních přitom podle průzkumů vidí budoucnost právě v digitalizaci. Zástupci technologických firem považují za největší překážku nekvalitní nástroje státní správy, instituce z oboru zase vidí problém v praxi jako takové. 

    Podle platformy Euro.cz řeší koncem roku ztracené faktury až každá třetí firma v Česku. Pomoci by mohla výraznější digitalizace účetnictví, například ve Skandinávii či v Estonsku jsou tři čtvrtiny dokumentů dostupné čistě v digitální podobě. „Pokud se srovnáváme například se Skandinávií, hraje důležitou roli odbornost lidí, kteří mají ve státní správě digitalizaci na starost,“ tvrdí Jan Štacha, vedoucí oddělení firmy Seyfor, která vyvíjí nový účetní software Evala. Ten si klade ambici vytvořit nástroj, díky němuž bude možné opustit papírové faktury a vše uchovávat pouze elektronicky.

    Teoretičtí experti vidí důvod nízké míry digitalizace účetnictví v praxi jako takové. Daňové doklady jako třeba účtenky jsou totiž často pořizovány v listinné podobě. „Důvodem může být obava z přístupu finančních úřadů při daňové kontrole a jejich přístup k plně digitálnímu účetnictví. A zřejmě jistá zdrženlivost či konzervativnost, která v tomto oboru panuje,“ popisuje František Nonnemann z Centra práva, technologií a digitalizace Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

    • „Profesi účetních vnímám jako spíše konzervativní. To ale neznamená, že by nestála o technologický pokrok. Když se například přecházelo z ručního zpracování na automatizaci a účetní programy, profese byla u toho,“ připomíná Magdalena Králová, prezidentka Svazu účetních České republiky. Dodává, že účetní software je dnes nástroj, bez něhož si účetní zpracování podkladů neumí představit. Není divu, tato automatizace zkrátila ruční přepisování dat při výkonu profese o více než sedmdesát procent.

    Motivace pro daňové poplatníky klíčem k rychlejší digitalizaci?

    Digitalizaci v oboru ale brzdí taky nekvalitní nástroje státní správy a třeba i způsob provedení datových schránek, kde je nutné platit za základní funkce, jako například dlouhodobé ukládání historie komunikace se státní správou. „Ideální by bylo vytvořit zákon, který by státní správě ukládal povinnost přijímat faktury pouze digitálně. To znamená ve formátu ISDOC, případně ve formátu PDF obsahující ISDOC přímo v sobě. Velice podobný zákon nedávno schválili například ve Slovinsku a teprve tlak ze státní správy donutil poskytovatele software tento formát plně podporovat a zabránil tak implementaci neefektivních řešení na vyčítání dokladů založených na AI,“ vysvětluje Štacha.

    Otázkou pro všechny účetní zůstává, kam se bude výkon jejich profese ubírat dál. V legislativě Nonnemann problém nevidí. Podle něj se nabízí cesta motivace daňových poplatníků k tomu, aby účetnictví vedli v elektronické, digitální formě. „Stejně jako jsou daňoví poplatníci motivovaní k elektronicky podanému přiznání delší lhůtou, lze si představit, že by pro ně daňová legislativa zavedla další úlevy, pokud by účetnictví vedli plně elektronicky, včetně digitálního vystavování účetních dokladů jejich klientům či obchodním partnerům,“ navrhuje odborník Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

    Před účetními leží nejistá budoucnost

    Další otazník leží na samotných firmách, potažmo účetních kancelářích. Prezidentka Svazu účetních České republiky přiznává, že ne všude jsou na krok vstříc digitálnímu světu jedniček a nul připravení. „Podle našich informací je to hodně různorodé. Někde už jsou účtárny technologicky hodně daleko, jinde převládá ještě opatrnost, ať už u účetních či manažerů. Nemyslím si, že se formy zpracování změní hned a skokem, bude to určitý proces, za sebe odhaduji cca jedno desetiletí,“ předpovídá Králová.

    Konkrétní kroky, které by přispěly k efektivní elektronické komunikaci mezi účetními, jejich klienty a státním aparátem, jsou ale podle Štachy v nedohlednu. „Problémů digitalizace v Česku je tolik, že výrazné zlepšení neočekáváme. Současné systémy státní správy často vyvíjejí lidé z veřejného sektoru, kteří nemají reálné zkušenosti například s UX nebo produktovým managementem,“ upozorňuje zástupce společnosti Seyfor. „Vývoj systému bez přihlédnutí ke každodenní praxi je špatnou cestou. Proto se na rozvoji funkcionalit našeho nového software podílejí sami účetní,“ uzavírá Štacha.

    Sledujte nás na sítích

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA)

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro region EMEA. Daniela přichází ze společnosti Lenovo, kde pracovala od roku 2020 jako ředitelka marketingu pro spotřebitele a teritoria v regionu EMEA a globální ředitelka marketingu pro prémiové spotřebitele. Daniela Idi přináší na tuto pozici bohaté zkušenosti, neboť posílila marketingovou nabídku společnosti Lenovo pro spotřebitele, vybudovala prémiovější hodnotu společnosti a urychlila obchodní růst ve všech nabídkách produktů a služeb.

    Jak přimět zákazníky k opakovaným nákupům? Na akci ShopMasters poradí experti na retenci

    Akce ShopMasters s podtitulem E-shopy e-shopům se uskuteční 15. února ve Visionary v pražských Holešovicích. Tentokrát se zaměří na sdílení zkušeností a know-how z oblasti zákaznické retence. Své osvědčené přístupy platné i v době krize představí formou přednášek a mastermindů experti z Košíku, Grizly nebo Alensy.

    KodlContemporary představuje unikátní projekt s Porsche 911 GT3 Touring

    Současné české umění a automobilový design se spojily v jedinečném uměleckém projektu KodlContemporary a Porsche, který představí fascinující fúzi umění a designu. Na exkluzivní úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring se podílel výtvarník Jan Kaláb, který vytvořil barevný gradient exteriéru, umělec a designér Lukáš Novák, jenž je autorem skleněných fragmentů v interiéru legendárního sportovního automobilu. Výsledné dílo zachytila objektivem renomovaná fotografka Alžběta Jungrová.

    Přístupové údaje do eGovernmentu nepatří

    Digitalizace jako podstatný ukazatel modernizace státu je dnes jedním z nejčastěji skloňovaných výrazů. Jejím klíčovým parametrem je pak bezpečnost a autentizace uživatelů. Zejména pak ve spojitosti s datovými schránkami a způsobem přihlašování do nich stále často narážíme na neopodstatněnou otázku, zda ta která platforma umožňuje přihlášení do datové schránky pomocí přístupových údajů. Tato otázka u odborníků na bezpečnost dat vyvolává smíšené pocity mimo jiné i proto, že počet držitelů nějakého prostředku elektronické identifikace napojeného na kvalifikovaný systém provozovaný v souladu s požadavky zákona č. 250/2017 Sb. o elektronické identifikaci je oproti vlastníkům datové schránky fyzické osoby násobně vyšší. Zatímco počet datových schránek fyzických osob překonal hranici osmi set tisíc až koncem září letošního roku[1], již v březnu bylo dle dostupných údajů vydáno přes dvanáct milionů prostředků elektronické identifikace. Tedy patnáctkrát více.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA)

    Společnost Motorola jmenovala Danielu Idi marketingovou ředitelkou pro region EMEA. Daniela přichází ze společnosti Lenovo, kde pracovala od roku 2020 jako ředitelka marketingu pro spotřebitele a teritoria v regionu EMEA a globální ředitelka marketingu pro prémiové spotřebitele. Daniela Idi přináší na tuto pozici bohaté zkušenosti, neboť posílila marketingovou nabídku společnosti Lenovo pro spotřebitele, vybudovala prémiovější hodnotu společnosti a urychlila obchodní růst ve všech nabídkách produktů a služeb.

    Jak přimět zákazníky k opakovaným nákupům? Na akci ShopMasters poradí experti na retenci

    Akce ShopMasters s podtitulem E-shopy e-shopům se uskuteční 15. února ve Visionary v pražských Holešovicích. Tentokrát se zaměří na sdílení zkušeností a know-how z oblasti zákaznické retence. Své osvědčené přístupy platné i v době krize představí formou přednášek a mastermindů experti z Košíku, Grizly nebo Alensy.

    KodlContemporary představuje unikátní projekt s Porsche 911 GT3 Touring

    Současné české umění a automobilový design se spojily v jedinečném uměleckém projektu KodlContemporary a Porsche, který představí fascinující fúzi umění a designu. Na exkluzivní úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring se podílel výtvarník Jan Kaláb, který vytvořil barevný gradient exteriéru, umělec a designér Lukáš Novák, jenž je autorem skleněných fragmentů v interiéru legendárního sportovního automobilu. Výsledné dílo zachytila objektivem renomovaná fotografka Alžběta Jungrová.

    Přístupové údaje do eGovernmentu nepatří

    Digitalizace jako podstatný ukazatel modernizace státu je dnes jedním z nejčastěji skloňovaných výrazů. Jejím klíčovým parametrem je pak bezpečnost a autentizace uživatelů. Zejména pak ve spojitosti s datovými schránkami a způsobem přihlašování do nich stále často narážíme na neopodstatněnou otázku, zda ta která platforma umožňuje přihlášení do datové schránky pomocí přístupových údajů. Tato otázka u odborníků na bezpečnost dat vyvolává smíšené pocity mimo jiné i proto, že počet držitelů nějakého prostředku elektronické identifikace napojeného na kvalifikovaný systém provozovaný v souladu s požadavky zákona č. 250/2017 Sb. o elektronické identifikaci je oproti vlastníkům datové schránky fyzické osoby násobně vyšší. Zatímco počet datových schránek fyzických osob překonal hranici osmi set tisíc až koncem září letošního roku[1], již v březnu bylo dle dostupných údajů vydáno přes dvanáct milionů prostředků elektronické identifikace. Tedy patnáctkrát více.