Více
    11.9 C
    Czech
    Sobota 11. května 2024

    Jakub Olexa: Více než novinka je ChatGPT déja vu

    Pro někoho může být ChatGPT novinka, ale někteří si vzpomenou, že podobnou situaci jsme tu měli před pěti lety. Stejně jako tenkrát, i dnes je umělá inteligence vydávána téměř za magii. Stačil jeden nový nástroj, aby se stala tématem každého média, předmětem debat v hlavním čase a obavou i nadějí pro všechny obory. Jenže v jednoduchosti je jeho největší slabina, říká v komentáři ředitel společnosti Mailkit, Jakub Olexa. 

    Tenkrát se umělá inteligence skloňovala ze všech stran, především v oboru e-commerce. Čtenáři mohli narazit na oslavné články o tom, jak rekomendace zvedly tržby o desítky procent, umělá inteligence pomáhala optimalizovat logistiku a společnosti dosahovaly masivních úspor. V zásadě není rozdíl v modelech používaných pro doporučení toho, co by vás mohlo na e-shopu zajímat a toho, co je dnes hlavním tématem, tedy ChatGPT. Všechny aplikace AI, správně strojového učení neboli Machine Learning, pracují s pravděpodobností a odhadováním budoucího vývoje na základě předchozích dat. Rozdíl je primárně v tom, že ChatGPT je nástroj, který dokáže použít naprosto každý. Je to zkrátka pokec, a to ho dělá nesrovnatelně atraktivnější, než jsou všechny ostatní aplikace strojového učení dohromady.

    Každý dokáže položit dotaz, zeptat se na co chce a dostat odpověď, kterou hledal. Bohužel právě v odpovědi je zádrhel. Nelze jí věřit. Nejedná se o umělou inteligenci v pravém slova smyslu. ChatGPT de facto nic neví, pouze skládá za sebe slova tak, aby zformuloval text, který bude čitelný a obsahovat informace, které odpovídají otázce. Tyto odpovědi mohou být doslova úžasné a být shrnutím encyklopedických znalostí, nebo také naprostou fabulací, která s pravdou a fakty nemá nic společného.

    Bez lidské inteligence bude i ta umělá upadat

    A zde tkví další zádrhel. Většina uživatelů si nesprávně myslí, že se jedná o zdroj kvalitních a ověřených informací. Jenže LLM (Large Language Model) v pozadí ChatGPT je pouze predikce slov. Skládá slova za sebe na dané téma tak, jaké je nejpravděpodobnější znění vět, které se naučila. Naučila z textů, které jiní autoři vymysleli a napsali. Aby ChatGPT mohl vyprodukovat kvalitní texty, potřebuje i kvalitní zdroje. Obava, že umělá inteligence nahradí lidi v mnoha oborech, je zcela lichá. Především proto, že bez lidí nebude mít z čeho se učit, a tak bude i inteligence této umělé inteligence upadat.

    AI však má své jasné použití všude tam, kde může vycházet z kvalitních vstupních dat. Pokud využijete umělou inteligenci například ke zlepšení čitelnosti textu, který jste napsali, nebo jeho zkrácení, dokáže udělat úžasnou práci. Umožní produktovému manažerovi vygenerovat skvělé texty pro popis produktu nebo web stránku, pokud dostane dostatečně kvalitní informace. Může tak nahradit produktového copywritera, ale nenahradí kreativního copywritera. Zrychlí mnoha firmám přípravu kvalitního obsahu, ale vstup, tedy základní popis a informace musí stále přicházet ze znalostí uživatele.

    V email marketingu má využití AI své místo jak v oblasti doporučování obsahu, tak i jeho tvorbě. Tam kde předtím musel někdo pracně vymyslet zkrácený popis produktu do emailu dnes stačí použít magické tlačítko. AI má bezpochyby své místo v email marketingu tam, kde je dostatek kvalitních dat a jsou nastavená jasná kritéria.

    I proto jsme do platformy Mailkit implementovali možnost využití umělé inteligence v textových polích, a to prostřednictvím vizuálního tvůrce.

    Za nejčastější volbu při pomoci s textem u e-mail marketingových kampaní platí ChatGPT. Pomůže s překlady, shrnutím textu, kontrolou pravopisu, tonalitou textu nebo stylistickou úpravou.

    S anomáliemi si umělá inteligence neporadí

    Zmiňované doporučené produkty mohou fungovat skvěle pokud mají skvělá data, ale neporadí si s anomáliemi. V praxi se to ukázalo, když systém začal doporučovat produkt, který byl s masivní slevou kvůli ukončení výroby. Produktový manažer věděl, že má posledních pár kusů, které potřebuje rychle vyprodat i se ztrátou, aby si uvolnil místo, ale rekomendační systém věděl jediné, a to, že sleva táhne, a tak doporučoval komu mohl. Výsledkem byly stovky objednávek produktu, které nemohly být naplněny a firma se pak musela zákazníkům omlouvat. Chyba nebyla na straně rekomendací, ale nedostatečných dat a neznalosti kontextu dostupnosti.

    Dnešní modely strojového učení dokáží kouzla, ale bylo by špatné těmto kouzlům podlehnout. Mohou být obrovským pomocníkem a odhalit vzorce chování, které byste jen těžko hledali, a tak optimalizovat logistiku, předpovídat nákupy i slova ve větách, až do podoby celých článků. Nelze však zapomínat na to, že se stále jedná jen o pravděpodobnost, a nikoliv fakta. To, že vám ChatGPT odpoví na vaši otázku ještě neznamená, že to je správná a pravdivá odpověď.

    Sledujte nás na sítích

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.